ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ Ι

Κωδικός μαθήματος
ECO33A
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γενικού υπόβαθρου, Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Βασικές γνώσεις μαθηματικών Γ Λυκείου, Εφαρμοσμένα Μαθηματικά για Οικονομολόγους 1 και 2 (προαιρετικά)
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι (στην Αγγλική)
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στις έννοιες, τη δομή και τη χρήση της Στατιστικής στα πλαίσια της Οικονομικής επιστήμης. Βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι η κατανόηση των βασικών εννοιών στις πιθανότητες και την εκτιμητική καθώς και η εφαρμογή τους σε οικονομικά δεδομένα. Το μάθημα αυτό, καθώς και η συνέχεια του στη Στατιστική ΙΙ, προετοιμάζει τους φοιτητές για το θεμελιώδες μάθημα της Οικονομετρίας.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

παρουσιάζει συνοπτικά ποσοτικά και κατηγορικά δεδομένα

απεικονίζει και να συνειδητοποεί μέσω της απεικόνισης τις ιδιότητες τυχαίων φαινομένων

υπολογίζει και να ερμηνεύει περιγραφικά μέτρα

κατανοεί την έννοια του πληθυσμού και του τυχαίου δείγματος

εφαρμόζει βασικές αρχές πιθανοθεωρίας

συνδέει τη θεωρία πιθανοτήτων με τη στατιστική επαγωγή

χρησιμοποιεί λογισμικό για την οργάνωση, παρουσίαση και ανάλυση δεδομένων

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Ατομική εργασία

Ομαδική εργασία

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Εισαγωγή στη Στατιστική (Αντικείμενο, συστατικά της Στατιστικής επιστήμης, χρήση της Στατιστικής στα Οικονομικά, είδη στατιστικών δεδομένων) Κεφάλαιο 1 (Χατζηνικολάου, 2002) eclass.uop.gr
Περιγραφική Στατιστική (συλλογή, μετασχηματισμοί, παρουσίαση και εμπειρική κατανομή στατιστικών δεδομένων) Κεφάλαιο 2 (Χαζτηνικολάου, 2002)  

Περιγραφική Στατιστική (μέτρα θέσης,

διασποράς, ασυμμετρίας και κύρτωσης)

Κεφάλαιο 2 (Χαζτηνικολάου, 2002)  
Διμεταβλητά δεδομένα, συνδιακύμανση και συσχέτιση, αιτιότητα και συσχέτιση, παραδείγματα περιγραφικών στατιστικών Κεφάλαιο 2, 15 (Χατζηνικολάιου, 2002)  
Βασικές έννοιες στη θεωρία πιθανοτήτων (στοιχεία συνδυαστικής ανάλυσης, βασικοί ορισμοί στη θεωρία πιθανοτήτων, αξιώματα και ιδιότητες πιθανοτήτων) Κεφάλαιο 3 (Χατζηνικολάου, 2002)  
Δεσμευμένες πιθανότητες, ανεξάρτητα ενδεχόμενα, Θώρημα Bayes Κεφάλαιο 3 (Χατζηνικολάου, 2002)  
Ένοια τυχαίας μεταβλητής, διακριτές τυχαίες μεταβλητές, κατανομές πιθανοτήτων και ροπές διακριτές τυχαίων μεταβλητών Κεφάλαιο 4 (Χατζηνικολάου, 2002)  
Συνεχείς τυχαίες μεταβλητές, κατανομές πιθανοτήτων και ροπές συνεχών τυχαίων μεταβλητών, από κοινού κατανομή τυχαίων μεταβλητών Κεφάλαιο 4 (Χατζηνικολάου, 2002)  
Θεωρητικές συναρτήσεις κατανομής διακριτών και συνεχών τυχαίων μεταβλητών Κεφάλαιο 5 (Χατζηνικολάου, 2002)  
Κατανομές δειγματοληψίας δειγματικού μέσου, δειγματικής διακύμανσης, διαφοράς των δειγματικών μέσων, λόγου των δειγματικών διακυμάνσεων Κεφάλαιο 6 (Χατζηνικολάου, 2002)  
Ιδιότητες εκτιμητών Κεφάλαιο 7 (Χατζηνικολάου, 2002)  
Διαστήματα εμπιστοσύνης Κεφάλαιο 8 (Χατζηνικολάου, 2002)  
Παραδείγματα στο Excel και στο SPSS    
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Ενδιάμεση εξέταση
Πρόταση 2 Ατομική/ομαδική εργασία
Πρόταση 3 Τελικές εξετάσεις
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Εclass, ορισμένες διαλέξεις με projector, επικοινωνία με φοιτητές μέσω email

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Εργασία 30
Αυτοτελής μελέτη 69
Φροντιστήρια 12
Σύνολο 150

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

To μάθημα αξιολογείται με βάση μια ατομική/ομαδική εργασία (20%), δύο γραπτές εξετάσεις προόδου (40%) και την τελική γραπτή εξέταση (40%). Οι ενδιάμεσες εξετάσεις και η εργασία είναι προαιρετικές και προσμετρώνται μόνο εφ’ όσον ο βαθμός στις τελικές εξετάσεις είναι τέσσερα ή μεγαλύτερος και μόνο εφ’ όσον συμβάλλουν στην αύξηση της τελικής βαθμολογίας.

Η εργασία έχει ως σκοπό να εξοικειώσει τους φοιτητές στην εφαρμογή στατιστικών μεθόδων σε πραγματικά οικονομικά δεδομένα με τη χρήση του κατάλληλου λογισμικού. Οι ενδιάμεσες και οι τελικές γραπτές εξετάσεις περιλαμβάνουν ερωτήσεις θεωρίας και ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων ενώ μπορεί να είναι και με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.

Οι φοιτητές αξιολογούνται για την κατανόηση βασικών εννοιών, την κριτική σκέψη και ανάλυση καθώς και για την ικανότητα τους στην αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Τα κριτήρια αξιολόγησης γνωστοποιούνται στις φοιτητές μέσω του αναλυτικού περιγράμματος του μαθήματος που αναρτάται στη σελίδα του μαθήματος.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Χατζηνικολάου, Δ., 2002, Στατιστική για Οικονομολόγους, Εκδόσεις Κιόρουγλου, Ιωάννινα (κωδικός Εύδοξου 3542, ISBN: 960-91661-0-5, κωδικός στον Εύδοξο 3542)

Χάλκος Γ., 2011, Στατιστική: Θεωρία & Εφαρμογές στην Χρήση Στατιστική Πακέτων σε Υπολογιστή, Εκδόσεις Τυπωθύτω (κωδικός Εύδοξου 12636580, ISBN: 978-960-402-394-3)

Field, A., 2015, H διερεύνυση της Στατιστικής με τη χρήση του SPSS της ΙΒΜ, Εκδόσεις Προπομπός (ISBN, 978-618-5036-17-1, κωδικός στον Εύδοξο 50658563)

Παπαδήμας, Ο, Κοίλιας, Χ., 2002, Εφαρμοσμένη Στατιστική, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα (κωδικός Εύδοξου 3365, ISBN: 960-7981-01-4, κωδικός στον Εύδοξο 3365)

Χαλικιάς, Ι., Στατιστική: Μέθοδοι Ανάλυσης και Επιχειρηματικές Αποφάσεις, εκδόσεις Rosili, 2001.

Spiegel, M.R., Stephens, L.J. Στατιστική, 3η έκδοση, Σειρά Schaum, εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 1999.

Newbold, P., Statistics for Economics and Business, Prentice Hall, 1995